Górniczy klub Motorowy Rozbark, chociaż formalnie funkcjonuje od 1989 r. to jego tradycje sięgają nieco dalej. Początki działalności klubu wiążą się z powstaniem w 1967 r. Sekcji Motorowej przy KWK „Łagiewniki” w Bytomiu. Sekcja ta powstała w wyniku autentycznych potrzeb wielu pracowników kopalni zainteresowanych sprawami motoryzacji. Jej założycielami byli: Jan Salamon, Józef Wacławczyk, Ryszard Słowiański, Henryk Małek, Stanisław Natanek, Ryszard Kowol i Ryszard Tkocz. Zarząd sekcji i jej Przewodniczący Józef Wacławczyk postawili sobie za cel doskonalenie znajomości budowy i naprawy swoich pojazdów oraz organizowanie turystyki motorowej. Gdy w 1967 r. powstał klub Motorowy Górników i Energetyków (KMGiE), Sekcja Motorowa przy Kopalni Łagiewniki weszła w jego skład czynnie uczestnicząc w kształtowaniu kierunków rozwoju zainteresowań swoich członków.
Połączenie w 1971 r. Kopalni Łagiewniki i Kopalni Rozbark spowodowało, że sekcja zyskała wielu nowych członków oraz nowych zaangażowanych organizatorów, co także dało nowy impuls do intensyfikacji działań.
Reorganizacja w 1983 r. Koła Caravaningowgo KMGiE spowodowała, że członkowie sekcji motorowej przy KWK Rozbark (J. Machura, A. Noga, H. Saternus i H. Sznirling), będąc młodymi zapaleńcami turystyki motorowej, wsparli działaczy KMGiE. Ich udział w organizowaniu zlotów caravaningowych pozwolił w krótkim czasie zdobyć doświadczenie i praktykę, co zaprocentowało samodzielnym organizowaniem przez Sekcję Motorową przy KWK Rozbark wielu imprez turystyczno – motorowych dla swoich członków. Największe powodzenie zyskały: Rajd o puchar Dyrektora KWK Rozbark, tradycyjne rajdy familijne, imprezy rekreacyjne z okazji rozpoczęcia i zakończenia sezonu. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także corocznie organizowany konkurs ze znajomości przepisów ruchu drogowego z uroczystymi finałami z udziałem całych rodzin. W celu rozszerzenia możliwości korzystania z turystyki caravaningowej, sekcja „dorobiła się” czterech przyczep kempingowych.
Członkowie sekcji zawsze widoczni byli na zlotach eliminacyjnych OKC, a takie nazwiska jak: Sznirling, Głowacki, Sikora, Machura, Goretzko, zawsze znajdowały się na listach laureatów, czy to poszczególnych eliminacji, czy całego konkursu. Dynamicznie rozwijająca się działalność Sekcji Motorowej KWK Rozbark przy KMGiE Bytom oraz liczbowy stan przekraczający 500 członków spowodowały, że wiosną 1989 r. na zebraniu sprawozdawczo wyborczym, między innymi na wniosek kolegi Henryka Sznirlinga podjęto uchwałę o powołaniu samodzielnego klubu motorowego. W dniu 10 sierpnia 1989 r. Sąd Wojewódzki w Katowicach zarejestrował nowe stowarzyszenie pod nazwą Górniczy Klub Motorowy Rozbark w Bytomiu, zaś we wrześniu Zarząd Okręgowy PZM w Katowicach przyjął nasz klub w szeregi PZM. Na pierwszym walnym zebraniu GKM Rozbark powołano zarząd, na czele którego stanął dotychczasowy, długoletni prezes Sekcji Motorowej kolega Józef Wacławczyk, a Henryk Sznirling został wiceprezesem ds. organizacyjnych i jednocześnie przedstawicielem klubu w OKT PZM w Katowicach.
Z nowymi siłami, pod własnym znakiem i barwami, członkowie naszego klubu rozpoczęli kolejną kartę historii turystyki i sportu motorowego na Rozbarku. Po uporządkowaniu spraw organizacyjnych i majątkowych (przejęcie z KMGiE) ze zdwojoną energią przystąpiono do organizacji imprez i uczestnictwa w imprezach turystyczno – motorowych. Na zlecenie OKT PZM w Katowicach w dniach 24-25 listopada 1990 r. GKM Rozbark zorganizował w Śliwie k/ Woźnik Rajd Barbórkowy połączony z okręgowym Zakończeniem Sezonu Turystyki Motorowej Okręgu Katowickiego (w imprezie wzięło udział 165 uczestników z 14 klubów). Organizację zakończenia powtórzono (już w Rogoźniku) w latach 1991 i 1992. Natomiast w dniach 12-14 czerwca 1992 r. do Śliwy z całego kraju przybyło 161 z 24 klubów (541 osób w tym 165 dzieci), by wziąć udział w niezapomnianej drugiej eliminacji OKC.
W 1993 r. prezesem klubu został wybrany Henryk Sznirling. Mając wiele pomysłów i inicjatyw potrafił zmobilizować członków klubu to aktywnych działań. Koniecznością było pilne uporządkowanie sytuacji majątkowej. Pomimo trudności z prawnym uregulowaniem spraw gruntowych udało się w dniu 1 lipca 1994 r. podpisać Bytomską Spółką Węglową S. A. umowę użyczenia terenów i obiektów będących w użytkowaniu klubu. Podpisana dokładnie trzy lata później umowa na dzierżawę działki przy klubie dała podstawę do rozpoczęcia etapu (ukończony w 1999 r.) inwestycji budowy 45 blaszanych garaży z przeznaczeniem na wynajem, co dało początek stabilizowania się trudnej sytuacji finansowej. W 2001 r. nabyliśmy na własność od Bytomskiej Spółki Węglowej S. A. (w drodze wygranego przetargu) klubowe grunty i obiekty. Wymagało to zaciągnięcia pięcioletniego kredytu w banku, poręczonego przez naszych członków: Tadeusz Kipę, Ryszarda Kowola, Teofila Podeszwę, Jana Zwierowicza i Henryka Sznirlinga. Poważna decyzja i zaufanie poręczycieli była chyba najważniejszymi w działalności GKM Rozbark.
Wiele klubów Marzy o własnej bazie campingowej. Tak właśnie było też w GKM Rozbark. Gdy tylko Henryk Sznirling został prezesem klubu, rozpoczął poszukiwania… i udało się! Najpierw była to dzierżawa od Ś.P. państwa Siwków. Przejęty jesienią 1993 r. obiekt był zaniedbany, ale dzięki zaangażowaniu członków klubu już w dniach 29 kwietnia do 3 maja 1994 r. udało się zorganizować pierwszą eliminację OKC.
Wielu pamięta zapewne brak zieleni, piaszczysty, bo świeżo wyrównany teren, słabe sanitariaty. Nie przeszkodziło to w przybyciu 106 załóg z 18 klubów (345 osób w tym 76 dzieci), a ciekawy program i dobra organizacja wyrównały uczestnikom niewygody. Potem był jeszcze pamiętny eliminacyjny zlot we wrześniu 1996 r. (110 załóg, 327 uczestników), na którym z powodu zimna (i permanentnego grzania się przez wielu popularnymi farelkami) dyżurny elektryk dzwonił się i troił aby wszyscy mieli prąd. W swojej historii camping był miejscem wielu okręgowych, ogólnopolskich a także międzynarodowych imprez, ale przede wszystkim miejscem spotkań i wypoczynku członków GKM Rozbark. Miło nam było gościć w czerwcu 2016 r. 100 osobową grupę młodych ludzi przybyłych ze Stanów Zjednoczonych na Światowe Dni Młodzieży. Warto przypomnieć, że corocznie od 15 czerwca do końca sierpnia camping jest dostępny (w bardzo przystępnych cenach) dla wszystkich turystów, z czego korzystają licznie nie tylko przybysze z Polski ale także goście z zagranicy (między innymi z Luksemburga, Niemiec, Holandii).
Dzięki wysiłkowi członków klubu oraz osobistego zaangażowania prezesa klubu, jako 26-letniego gospodarza obiektu, dziś nasz ośrodek jest profesjonalnym campingiem. Od połowy 2009 r. camping jest własnością GKM Rozbark. Zmieniło się wiele – między innymi zmodernizowano sanitariaty, wyremontowano pokoje, wykonano zmywalnię naczyń, ułożono nowy wodociąg z całodobową ciepłą wodą, nową instalację elektryczną, profesjonalne boisko do siatkówki i koszykówki, a przede wszystkim wyrosła wspaniała, wszechobecna zieleń. Doczekał się także modernizacji popularny grzyb, a w zasadzie powstała nowa konstrukcja. Stabilna sytuacja finansowa zawsze stanowi podstawę dobrej działalności statutowej, której celem w GKM Rozbark było i nadal jest podnoszenie wiedzy z bezpieczeństwa ruchu drogowego, propagowanie wiedzy i kultury motoryzacyjnej, organizowanie odpowiednich warunków do uprawiania sportu i turystyki caravaningowej, tworzenie zaplecza dla potrzeb zmotoryzowanych oraz działalność kulturalno-towarzyską. Własne klubowe barwy i logo zmobilizowały członków klubu do podejmowania szeregu przedsięwzięć. Stałe miejsce w kalendarzu imprez znalazł klubowy konkurs brd. Początkowo, corocznie organizowane międzyklubowe konkursy brd urosły do rangi okręgowego konkursu, od 2015 r. odbywającego się w ramach okręgowych, a od 2017 r. ogólnopolskich zlotów caravaningowych. Od początku powstania GKM Rozbark dał się także poznać jako dobry organizator wielu przedsięwzięć. Dwukrotnie zorganizowaliśmy Ogólnopolskie Zakończenie Sezonu caravaningowego, a także dwa Ogólnopolskie Szkolenia Organizatorów Turystyki Caravaningowej PZM.
Dysponując własną bazą zorganizowaliśmy szereg zlotów ogólnopolskich: trzy eliminacje OKC oraz cztery zloty, podczas których przeprowadzono rundy Mistrzostw Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą. Zorganizowaliśmy dwa loty międzynarodowe 6 Dahlie Rallye w 2002 roku i 9 Dahlie Rallye w 2005 roku z udziałem Załóg z Czech, Słowacji i Węgier. Nasi członkowie uczestnicząc w Ogólnopolskim Konkursie Caravaningowym (obecnie Caravaningowe Mistrzostwa Polski) oraz w Mistrzostwach Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą i niejednokrotnie zajmowali najwyższe miejsce w klasyfikacjach indywidualnych i klubowych. Do dziś wspominamy rok 1998, w którym w OKC nasz klub zajął pierwsze miejsce, a w klasyfikacji indywidualnej nasi członkowie (L. Kochaniak, H. Sznirling, W. Głowacki) zdobyli trzy pierwsze miejsca, nie zapominając o siódmym miejscu załogi E. Pieczora i dziewiątym K. Brzozy. W tym też roku GKM Rozbark został wicemistrzem Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą, zdobywając wcześniej w 1996 r. mistrzostwo kraju. Sam prezes kolega Henryk Sznirling miał okazję w 1990 r. zostać drugim wicemistrzem Polski konkurując z samymi ówczesnymi tuzami: Kazimierzem Grzesikiewiczem, Wojciechem Zawadą, których raz w komplecie pokonał wygrywając trzecie zawody mistrzostw Polski w 1998 r. Zorganizowaliśmy także wiele imprez o randze okręgowej i niezliczoną liczbę imprez klubowych. Do najciekawszych należy zaliczyć: rajdy familijne, dzień dziecka, wycieczki między innymi do Pragi, Lwowa, Wiednia, Budapesztu, w Bieszczady, na Podhale czy do Kotliny Kłodzkiej. Tak trzymać!
Górniczy Klub Motorowy Rozbark
41-902 Bytom ul. Arki Bożka 2
tel. 32 282-23-33
Wszystkie publikacje na tej stronie są własnością autorów i nie można wykorzystywać ich bez zgody. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie publikacji oraz fotografii bez zgody autorów jest zabronione.